hud frustration och MÅ

 Min hud har helt plötsligt blivit sämre nu. (pga. att jag sänkt dos på en medicin som gjort underverk för min hud, men som kommer med andra biverkningar). Iallafall så har huden blivit sämre, främst i ansiktet, och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, som alltid när huden helt plötsligt blir dålig så vill jag bara att det ska försvinna och jag vill köpa alla produkter i hela världen som kan tänkas hjälpa, jag känner mig förvirrad och stressad och vill prata med alla hudterapeuter och dermatologer som kan hjälpa. 

Finns det något mer stressande än att ha en hud som kliar och ömmar och gör ont och skaver och bara är förjävlig? Det är liksom en konstant stress, som såklart påverkas av annan stress men som inte helt försvinner av lugn, som annan stress kan göra. 

Iallafall, idag gick jag in på en butik som säljer Maria Åkerbergs produkter och köpte ett par saker, de som gått maria åkerbergs kursen verkade dock inte veta mer än vad jag vet, livets skola liksom, inget ger bättre kunskap än erfarenheter, men tillbaka till MÅ, eftersom jag älskar deras hennes eye balm (som jag skrev i tidigare inlägg, läs här), så tänkte jag prova face balm och människan där (hudterapeut eller iaf utbildad/ gått kurs i MÅ) sa att jag inte behövde något under, att det balmet ger fukt och är tillräckligt, men nix, så är det inte.. tycker jag iallafall. Och det står tillochmed i MÅ katalogen jag fick med mig hem, att den skall vara över serum, olja och kräm (ganska mycket, ingen minimalistisk hudvård här inte) och där har vi kärnan av mitt problem, hur många och vilka produkter skall jag ha? Jag har inte alls råd att prova alla rekommendationer, jag vet inte vart jag skall börja när jag söker information på internet, jag har massor av information för vissa fall, men ärligt talat har jag aldrig fått ordning på detta med ansiktskrämer. Jag vet en lyxig för vinterns torra hud och en billigare, men kräm till vår och höst, där är det inte någon ansiktskräm som vunnit över mig och min hud. Jag är inte helt nöjd med de jag har på vintern heller om jag ska vara ärlig, de är väldigt bra men jag skulle vilja ha all min hudvård från samma märke. 


Hur vet en vilket märke som är bäst för sin hud och huden som är just nu, för den förändras ju och behoven förändras när bla årstiderna skiftar. Jag tycker om att ha samma märke när det gäller hudvård. Men om inte ens favvo produkter kommer från samma märke? Jag chattade nyss med en hudterapeut (älskar att en kan göra sånt och slipper åka till en butik och leta upp någon som har tid och förstår just mina behov) som sa att det är bra att ha från samma märke, och jag håller med! Men jag gillar rengöring från Paulas Choice och eye balm från maria åkerberg och eye cream från la roche posay och en homeopatisk antiseptisk kräm när huden är riktigt dålig, och ibland måste jag ha kortison och det bästa ansiktsvattnet tycker jag är ofiltrerad äppelcidervinäger (utblandat med kokat och svalnat vatten, typ 1 ÄCV +12 Vatten) och just eftersom jag gillar det billiga och effektiva ÄCV (ofiltrerad!) och den underbara eye balm från MÅ så tänker jag att jag kanske ska köra på eko hudvård, lägga till någon olja, men jag måste ha någon syra för att bli av med hudflagor (favvo är paula's choice CALM seriens BHA lotion), men sen då? ögonkräm, serum, ansiktskräm? Jag känner mig överväldigad och fattig. 



Tips? Någon?!


Mvh en förvirrad och frustrerad Sofia





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

"Kry" och pollenallergi

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"