Vad jag vet om att lindra pollenallergi med läkemedel

Det är höga halter av trädpollen i Sverige just nu och många är allergiska, men var lugn, det finns hjälp att få! Här är info om receptfria läkemedel, men även läkemedel som du kan få på recept från en vanlig läkare eller en allergiläkare, "allergolog".

Jag skriver i detta inlägg om erfarenheter och  kunskaper jag fått som pollenallergiker, jag är inte utbildad läkare, sjuksköterska eller receptarie. 
Det första att göra är att ta antihistamin.  Desloratadin, har en allergisjuksköterska sagt till mig, är den som är bäst och en som kroppen inte "vänjer sig vid" dvs den funkar lika bra år efter år. 
Det finns flera antihistamintabletter att välja mellan så om du får biverkningar, prova en annan sort. 
exempel på antihistamintabletter är:
Desloradatin 5 mg
Loratadin 10 mg 
Cetrizin 10 mg
Ebastin 10 mg 
Fexofenadin 120 mg
- som du ser är det olika mycket mg i olika sorter, med de har samma effekt, så ta enligt ordination. Tro inte att det ska vara 120 mg som fexofenadin eller 10 mg som på loratadin men så står det 5 mg på desloratadin och  då kanske den sorten inte fungerar lika bra eller att du ska ta fler tabletter av den, men så är det inte! Antihistamintabletter kostar från 28 kr (för 30 st).

Antihistamin finns receptfritt, men om en läkare skriver recept så får du 100 st och slipper köpa små förpackningar med 30 st på apotek. På apotek säger de 1 om dagen. Läkare brukar säga 1 morgon och 1 kväll. Allergologer säger 3 om dagen om det inte räcker med 2 och i extrema fall 4 st.
Jag tar 3 st allergitabletter just nu och det kan göra munnen torr, så varje kväll tar jag en sockerfri sugtablett mot det, Ekulf fuktisar äpple.
bild från apoteket

Pollensäsongen kan börja i februari i södra Sverige, så börja ta antihistamin i januari! Skriv in det i din kalender nu på en gång! Pollensäsongen blir länge och länge och kan faktiskt hålla i sig från november/december om det är en varm vinter och tom. september..  (tjoho vi är fria i oktober!) Men från mars tom maj brukar vara värst för många och gräsallergiker får stå ut till september). 
Pollenkalender finns på pollenrapporten.se där bilden nedan kommer från.


Lomudal/ Lecrolyn eller Livostin. Jag föredrar lomudal och lecrolyn och då gärna som är endosbehållare så slipper jag konserveringsämnen och jag kan lägga några i väskan och några i bilen osv. 
Skulle det inte vara tillräckligt med de receptfria ögondropparna så gå till en läkare och få opatanol på recept, som är bäst, dock lite läskiga biverkningar tycker jag, så den använder jag bara när jag verkligen behöver, jag använder då den samtidigt som den receptfria varianten (enligt min läkares rekommendation, såklart).
Endosbehållarna är dock dyrare. Ögondroppar kostar från 37 kr för 5 ml och från 92 kr för endosbehållare.

bild från apotea


Kortisonspray som nasonex eller antihistamin och kortison blandat, som tex. Dymista (denna är dyr receptfri!), eller på recept, Avamys. Jag mår inte bra av Dymista så jag tar Avamys, (den har en dålig förpackning tycker jag. men, men). Näsblod är en vanlig biverkning, jag brukar därför även ta sesamolja eller en mjukgörande nässpray för att undvika bli torr (= näsblod). Nässpray kostar från ca 40 kr. 
bild från apotea


Har du fortfarande allergisymtom? Din stackare, då måste du ta dig till en läkare och få remiss till en allergiläkare, för såhär kan du inte ha det!

Inhalator
Vid allergisk astma. Det finns många olika men jag tror de vanligaste är bricanyl och buventol som vidgar luftvägarna (efter 1 min, full effekt efter ca 15 min), dessa används bara vid behov och verkar endast ett kort tag, behöver du ta din inhalator ofta så gå till läkaren och säg att den behandlingen inte fungerar så får du en (eller flera, det finns olika som fungerar på olika sätt) som räcker hela dagen, men du kan fortfarande behöva ta bricanyl/ buventol vid behov. 
Det finns också tabletter mot allergisk astma, tex motelukast, som kan tas i kombination med inhalator, de har dock en hel del biverkningar. 

Kortison
En läkare ger dig kortison tabletter för korttidsbehandling (dessa får du endast ta i några dagar, pga risk för biverkningar vid långtidsbehandling) eller kanske en kortisonspruta om det inte är tillräckligt för dig med tabletterna, kortisonspruta håller i sig och lindrar pollensymtomen i ca 3 månader, men du kan ändå behöva ta antiallergitrion (allergitabletter, nässpray, ögondroppar) för att må helt bra i pollenmånaderna. 

Hydroxyzine (säg det 10 ggr snabbt om du kan!), eller atrax som är ett märke (och lättare att säga), kan du få på recept, om huden kliar och du inte kan sova pga det, dvs att du blir trött/lugn av den men det är inte ett beroendeframkallande läkemedel. Jag tror inte det skrivs ut vid pollenallergi utan mest för att lugna kliande hud som kan hålla dig vaken, eller som hjälp för sömnen. Men det kan vara värt att fråga din läkare om, ifall antihistamin inte räcker för din allergiska hud.

Allergivaccin eller allergen immunterapi. 
Det finns mot gräs- och björkpollen, i tablettform, och som spruta. Tabletterna tas varje dag och sprutan tas 1 ggr vecka sedan var 6e vecka, innan sprutan ska du ta en allergitablett. Dosen är individuell och trappas upp, du får sitta kvar i 30 min i väntrummet för att se om du får några biverkningar, får du det så ger en allergisjuksköterska dig allergitabletter och ev kortisontabletter. Du kan inte ta sprutan om du är förkyld pga det är jobbigt på immunförsvaret. Det tar några år att behandla, så under tiden behöver du hantera symtomen på pollenallergin. 

Nu är vi i slutet av detta långa blogginlägg och vad jag kan om pollen och läkemedel, men kom ihåg att det är bara kunskap från mina erfarenheter och inte någon absolut sanning och jag är inte läkare, fråga såklart din läkare om du tror dig vara allergisk. Jag kanske tom har missat något, i så fall får du gärna skiva en kommentar.
Jag hoppas att denna text kan ge dig lite information om vad det finns för alternativ och kanske kan det vara så att du, efter att ha läst denna text, vill fråga din läkare om recept på bättre ögondroppar.

Apotekspersonal har mycket kunskap, har du nyligen fått en allergi så gå in på ett apotek för hjälp. Räcker det inte med det vanliga receptfria läkemedlen, gå till en läkare och kanske behöver du tom. få remiss till allergolog.  

receptfritt: 
ögondroppar 
nässpray
antihistamintabletter

på recept: 
bättre ögondroppar
bättre nässpray
fler antihistamintabletter
inhalator/ tabletter mot astma
kortisontabletter/ kortisonpruta
atarax
allergivaccin

Hoppas du får lindring!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

"Kry" och pollenallergi

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"