Aleppotvål

Denna gröna tvål kommer från Aleppo, i Syrien.
Tvålen kan användas till händer, kropp, ansikte och även till håret! (men om du använder den till håret, istället för schampo, så rekommenderar jag att du använder surskölj efter). Denna tvål har en nästintill magisk ingrediens, som är lagerbärsolja! Varför är lagerbärsolja magisk? Jo, för att den läker huden! Tvålen är antibakteriell och antiseptisk så den kan fungera bra för hud som har eksem, sår, sprickor, akne, infektioner mm. 



Jag har läst om hur aleppotvål är såå bra och kan tom. bota eksem och jag tänkte: jaja, säkert om en har lite eksem som beror på typ att en använder en billig tvål fylld med parfym och färgämnen m.m. Men så fel jag hade! 
Det som jag tycker är absolut bäst med denna tvål är att den läker mina sprickor som jag alltid har på fingertopparna (himla dåligt ställe att ha hudsprickor på, då det lätt kommer in bakterier när jag tar på något, jag använder ju händerna jämt så då är det svårt att få det att läka), mest på vintern eller om jag äter vetemjöl (ja, annorlunda sak att reagera på, eller hur? man måste verkligen lista ut vad man mår bra och dåligt av och vad som fungerar när huden är dålig, för det kan vara väldigt individuellt). 

Första gången jag köpte hem en aleppotvål så skar jag den i två delar (för att den var stor) och blev så förvånad över att den var grön i mitten att jag var tvungen att googla om det verkligen skulle vara så eller om det var något fel på tvålen jag fått hem men det var inget fel på tvålen, den är grön i mitten och beige/brun på utsidan. 

Aleppotvål har en jordig doft, det tycker jag om för det känns liksom tryggt med sån doft, men gillar du inte det så finns det aleppotvål med doft tillsatt.


Nyligen tog jag en paus från aleppotvål och använde olivtvål istället och under längden av den tvålen så kändes huden annorlunda, den kliade mer och jag saknade verkligen min aleppotvål. 

Aleppotvålarna kostar en del, men jag har märkt att jag inte behöver använda den varje gång jag tvättar händerna, bara ibland, (kanske någon gång i veckan och om huden är sämre så ett par gånger om dagen) och annars använder jag en billigare tvål, men en snäll en, som ex olivtvål. 


                                                                      


Jag gillar fast tvål pga. de håller längre och eftersom de inte innehåller vatten så behövs inga konserveringsmedel. Om du använder en fast tvål, se till att den torkar ordentligt mellan användningarna, om den ligger i en liten vattenpöl så trivs bakterier där men om den får luft så är det hygieniskt och bra. Det finns speciella tvålfat som låter allt vatten rinna ut, som denna, eller så kan du använda en skiva av loofahgurka under, det finns färdig att köpa här. Jag har gjort något smart (men nu när jag skriver detta så ser jag att IKEA redan gjort det smarta men.. jag kom på det aaalldeles själv) och det är att ta en "immeln" IKEA tvålkopp (bilden ovan), som har en sugkopp, så satte jag fast den på kaklet ovan handfatet (men det går ju att he fast en skruv eller så om du inte har kakel) och då får tvålen luft från alla sidor och är helt torr!

Gillar du fast tvål? det är okej, det finns flytande aleppotvål! 


 

Bilderna är från jordklok.se och de har många olika aleppotvålar att välja mellan; flytande, fast, flingor och med eller utan doft, de för schampo eller att rengöra hemmet eller kläderna med. 

Handlar du från organicmakers.se så går 5kr av varje såld aleppotvål till rödakorsets syrienhjälp.

Bor du nära Göteborg så åk till Haga och gå in på Tvåla & Tvaga, där säljer de aleppotvål och även massa annan bra tvål, naturlig och ekologiskt och vissa doftar himmelskt gott så det kan bli svårt att komma ut därifrån med bara en tvål.. (perfekt att köpa presenter där, speciellt i dessa tider, när vi tvättar händerna så ofta och länge, vem behöver inte en tvål som är snäll mot huden och kanske tom luktar gott och gör en glad?)

Jag brukar oftast handla från apotea.se som har gratis frakt. 

Men vilken % lagerbärsolja ska du ha i din aleppotvål? Ju högre procent desto mer gör den för din hud, men den läker eksemet genom att torka ut det, samtidigt skriver organicmakers att ju högre procent desto mildare är den, men jag tycker att börja med en länge halt lagerbärsolja är en bra idé (eller se till att använda en fet handkräm efteråt). Jag brukar köpa 20% eller 40%, ju mindre lagerbärsolja desto billigare, så när huden är sämre eller jag vill/ har råd att lyxa till det, så köper jag 40%. Om du vill använda tvålen till håret så rekommenderas inte mer än 20%. Du kan absolut använda aleppotvål till ansiktet, den kan hjälpa med både eksem och acne men jag tycker att den är lite för stark, men det kan bero på att jag inte använt rätt procent lagerbärsolja, det är såklart värt att prova. 


Prova aleppotvål om du inte har det och skriv gärna din erfarenhet i kommentarerna nedan.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

"Kry" och pollenallergi

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"