MÅ eye balm

maria åkerberg eye balm

Jag tycker det är så svårt att hitta en bra ögonkräm som hjälper mot torr hud runt ögonen och på ögonlocken! Inte alla ögonkrämer kan användas på ögonlocken. Vaarför är det så?!

Men jag har hittat en och det är maria åkerbergs eye balm. Ingen annan har kunnat mäta sig med denna. Det är inte en kräm ens, utan ett "balm", så mer som en fast salva, typ som ett cerat. 
Jag har provat flera ögonkrämer, flera av de på råd av olika hudterapeuter, men de har inte varit något jämfört med denna. Om du vill ha andra egenskaper från din ögonkräm som inte bara är att ge fett, lugn och skydd för torr hy så får du välja en annan, också. 



Balmen kostar 299 kr och är så himla dryg, håller minst 6 mån, när jag använder den 2ggr /dag. 

Jag har provat krämer, oljor, serum, ansiktskrämer och allla varianter som skincity har rekommenderat men inget har varit tillräckligt, inte ens när jag sagt att deras rekommendation inte räcker och att jag behöver något fetare, mer skyddande. men ikke. (de säljer tom denna men har aldrig rekommenderat den till mig).

Maria Åkerberg har bra produkter för exem å så överhuvudtaget och bra kvalitet och flera alternativ för olika behov. 

Jag tycker att speciellt viktigt är det med en (eller flera, om det behövs) bra ögonkräm/er på vintern och när det blåser (nästan alltid i Sverige..) men det kan också vara bra att ha på sommar när det är sol och bad och det torkar ut huden (Om din hud är bra nog att du klarar av vatten och sol, det vill säga) Använder du kortison är det bra att ge huden fukt och fett med. 

Hmm... Jag undrar om det går att göra en egen. Jag vet att en eko hudteraperut sa till mig att arganolja och sheasmör är bra runt ögonen, så blanda det? Och om en tillsätter lite bivax skyddar ju det väldigt bra och gör produkten fast. 
Det är ju dock väldigt bra med Maria Åkerberg för hon blandar saker som är bra för huden så du får positiva egenskaper från flera olika oljor mm, av väldigt hög kvalitet, men jag tänker om en är pysslig och vill prova, vill köra zero waste eller inte har råd men MÅ's. Jag måste nog prova baka min egen ögonkräm. Berättar hur det går med den när jag experimenterat ett tag.

Detta är en kräm jag MÅSTE ha hemma, ingår alltid i mitt hud-apotek. 
Kanske värd att prova för dig med?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

"Kry" och pollenallergi

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"