Mina tips för att hantera pollenallergi

Nu är det höga halter av björkpollen i luften, även ek, vide och gräs. 
För vissa är det inga problem medans andra lider väldigt mycket. 
Jag har haft allt ifrån mild till extrem pollenallergi och här har jag listat tips på egenvård och hemsidor/ appar med bra information för att lindra symtomen på pollenallergi: 


-Skölj näsan med saltvatten. 
Köp en nässköljningskanna (finns för vuxna och barn) och skölj när näsan är täppt eller bihålorna lider. Jag använder Himalaya salt och kokar upp vatten som jag låter svalna till behaglig temperatur, det känns bättre än att använda ljummet vatten direkt från kranen. Använd inte kallt vatten. Det krävs ju lite jobb, speciellt om du behöver/ vill skölja näsan flera gånger per dag. Jag tycker det är jobbigt att blåsa ut allt vatten efteråt. Ibland går det perfekt och ibland rinner vatten ur min näsa några minuter senare..  Mer information, bruksanvisning, video och butik hittar du om på yogaprosess.com
bild från apotea

-Skaffa dig en luftrenare! 
Jag tycker de med fläkt i är bäst, så luften cirkulerar men de finns de som liksom drar ner allergenerna. Se till att den du köper har olika filter, det finns så många varianter och känns det överväldigande så kolla astma- och allergiförbundets rekommenderade luftrenare, länk längst ner på detta inlägg. De är dock dyra, minst 2000:- för en bra och du måste rengöra de ibland och byta filter (i alla fall efter varje pollensäsong) men det är värt det, speciellt om du har astma/ allergisk astma.


Utsätt dig inte för pollen i onödan:

-Vädra ej mitt på dagen. 
Sen kväll, natt och tidig morgon är det minst med pollen. Jag vädrar mina sängkläder när det regnar ute, de pollenfria månaderna gör jag det varje vecka men på våren så passar jag på när det 
regnar. Tydligen finns det även något som heter pollennät, jag har inte provat, men det kan vara värt att kolla in.
bild på pollennät, från smartasaker



-Använd inne och ute kläder 
dvs. byt kläder när du kommer hem så du inte drar in pollen som sitter fast på dina kläder. 

-Duscha 
Ta en dusch är du (och även din hund) inte ska gå ut mer på dagen. Skölj bort all pollen, speciellt från håret innan du lägger dig så du inte sover på ett hår och örngott fyllt av pollen. Ha håret uppsatt eller använd keps ute. Om du är väldigt allergisk så kan du duscha flera gånger per dag, när jag duschar i pollen tider så mår jag alltid bättre efteråt, får mer energi och kan tänka klart, så när pollen är som högst unnar jag mig en dusch då och då.

-Städa lite oftare. 
Använd en dammsugare med HEPA filter, moppa golven, torka ytorna och tvätta textilerna.
Jag har fått torka av fönsterbrädan varje dag nu, jag förstår inte hur så mycket pollen kan komma in genom ventilen.

-Appar
Använd en app för att se vilka tider det är högst och lägst pollen just detta dygn. Planera dagen därefter. Tex appen pollen (pollenrapportens app).

bild från pollenrapporten



-Korsallergier
Ha koll på korsallergier och se om någon stämmer på dig. Jag har tex svårt att skala rå potatis på sommaren och förut fick jag en allergi mot päron och äpple när björkpollen var igång, det höll i sig längre än bara pollenperioden dock, men nu tål jag det igen, hurra! 
Ett tips en allergiläkare sa till mig: om det känns som du vill stoppa in en diskborste i munnen och riva runt efter du ätit ett äpple, prova att sticka ett hål på äpplet nästa gång och kör i micron 1 min, då smakar det fortfarande äpple men du slipper den allergiska reaktionen. Värt att prova.

 
bild från pollenkoll


Kry (info, men även sjukvård online) 
Pollenkoll 
Pollenrapporten (App: Pollen)
Rekommenderade produkter från astma och allergiförbundet om du skall köpa en luftrenare eller dammsugare. De har också rekommendationer för hudvård, madrasser, målarfärg mm.


Lycka till! 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

"Kry" och pollenallergi

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"