"Kry" och pollenallergi

Det första du kan göra om du är allergisk mot pollen är att gå till en läkare och ta reda på om symtomen du upplever faktiskt är på grund av pollenallergi och inte något annat (tex en annan allergi eller en förkylning). 
Det finns vård att få på internet nu, tex på www.kry.se, du måste inte åka till en vårdcentral (men om du behöver ta prick-test måste du åka till en fysisk vårdcentral). 
Jag har använt mig av appen "kry" när det tar för lång tid att få tag i en läkare, speciellt om jag behövt få ett recept förnyat, för då får en det samma dag, efter ett videosamtal.
 
Visar det sig att du har pollenallergi kommer en läkare troligtvis skriva ut ögondroppar, nässpray och allergitabletter (alltså antihistamin). Du kan också besöka ett apotek, för dessa saker finns nämligen alla receptfritt, och apotekspersonal brukar ha mycket kunskap om pollenallergi, är du förvirrad och allergisk kan du gå till ett apotek. För mer information om symtom lindring med läkemedel, läs mitt inlägg "Vad jag vet om att lindra pollenallergi med läkemedel"


Kry har en mycket bra app där du loggar in med BankID.
På appen finns bland annat;
Pollenprognos för de fyra närmaste dagarna.
Påminnelse att ta dina läkemedel. 
Hälsotest.
Det är väldigt enkelt att förnya recept, du får tid hos en läkare samma dag.
Frikort gäller.

På deras hemsida finns bra tips och information och ett enkelt självtest för pollenallergi.


Det är så fantastiskt att kunna träffa en läkare hemma och samma dag! 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"