Locobase Repair

Okej, det första riktiga inlägget här måste handla om det jag tycker är det mest uppenbara första steg att ta till vid problem med torr hy: Locobase Repair 





Denna kräm är så väldigt bra mot torr och/eller skadad hud och hud med atopiskt eksem. 
  
Jag brukar faktiskt använda den i ansiktet när jag är torr (oftast på vintern), under smink, och det gör att sminket både ser bättre ut och håller längre på min torra hy. 

Ett vinter-tips från locobase som jag tycker fungerar: smörj in ca 10 min innan du ger dig ut i kylan så ger den dig ett bra skydd. 









För och Nackdelar:

+ snäll mot känslig hud, ingen sveda eller irritation
+ ph neutral
+ fet å go (63% fett)
+ skyddar huden mot väder och vind
+ återfuktar så huden känns mjuk
+ reparerar, äntligen kan huden börja läka lite
+ parfymfri, ingen parfym som irriterar eller skapar allergier här inte
+ lättillgänglig, finns att köpa på alla apotek
+ finns i storlekarna 100g, 30g och 5g

- kostar en del (ca 125kr för 100g)
- när jag har den mindre varianten med mig i väskan så åker korken lätt av
- tuben, som är en förpackning, kommer i en annan förpackning (i kartong och med ett onödigt papper i) 
- tar lite tid att sjunka in i huden, kladdar
- finns inte för bara ansikte/ögon (alltså ååh vad jag önskar att det fanns en variant av denna som var för ögonen (eller ansikte som funkar för ögonen) där är jag liksom alltid torr och denna kräm är ju som en dröm annars).
- många tycker att den är alldeles för fet för att använda i ansiktet och jag kan hålla med, om det är varmt ute eller om huden inte är så torr eller på ställen där huden är fetare, kanske tom har finnar men vid ordentligt eksem, smörj på!

Som du ser är fördelarna mycket övervägande. 
Denna kräm är väldigt bra och lättillgänglig, så har du inte provat den än så klicka hem den eller gå till ett apotek och prova den! (du får gärna berätta vad du tycker om locobase repair i kommentarsfältet nedan).
Har du torr hud, eksem eller skadad hud så tror jag att du kommer älska den! 
Jag kanske överdriver lite men: Jag kan inte överleva utan denna på vintern!!

IngredienserFunktion
PETROLATUMMjukgörande
VATTENLösningsmedel
PARAFFINHudvårdande
PARAFFINUM LIQUIDUMHudskyddande
GLYCERINFuktighetsbevarande
SORBITAN OLEATEmulgerande
COPERNICIA CERIFERA WAXSkyddande vaxkomponent, konsistengivare
CHOLESTEROLHudvårdande
CERAMIDE 3Hudskyddande
OLEIC ACIDMjukgörande
PALMITIC ACIDMjukgörande
TROMETHAMINEBuffert
CARBOMERViskositetsreglerande

bild, info och länk från locobase.se:  https://locobase.se/produkter/repair/

Tips: Om du har problem med torr hud så kolla krämer som marknadsför sig till personer med eksem, så hittar du ofta snälla, feta och parfymfria krämer. Detta kanske mest aktuellt på vintern eller vid behov av handkräm (locobase repair fungerar utmärkt som handkräm).






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

vinterkrämer

"Kry" och pollenallergi

La Roche-Posay - "Skin is more than skin"